Center for People and Buildings

U bent hier: >>René Keijzer (DCMR): "Iedereen is altijd welkom...

René Keijzer (DCMR): "Iedereen is altijd welkom in de herberg"

26 juni 2023

René Keijzer (DCMR): "Iedereen is altijd welkom in de herberg"

Het CfPB doet onderzoek en deelt kennis over de relatie tussen mens, werk en werkomgeving. Dat doen we al ruim 22 jaar voor verschillende organisaties met uiteenlopende vraagstukken. Omdat we naar aanleiding van het collectieve onderzoeksprogramma We Werken Thuis (2020) merkten dat veel ten aanzien van werk aan verandering onderhevig is, startten we in 2022 samen met TU Delft en TU Eindhoven met het onderzoeksprogramma Werk in Transitie. Een groot aantal organisaties, zoals Radboud Universiteit, de Nationale Politie en alle ministeries, zijn deelnemer aan dit meerjarige programma. De onderzoeksresultaten geven inzicht en roepen tegelijk weer meer vragen op. Met die inzichten én vragen doet Jacqueline Schlangen een ronde langs de velden bij zowel partners als niet-partners. René Keijzer, Facilitair Manager bij DCMR Milieudienst Rijnmond, trapt deze interviewreeks af.

Optimale gastvrije omgeving

“Als facilitair manager zorg ik ervoor dat de mensen hun werk kunnen doen, dat ze de middelen hebben die daarvoor nodig zijn en dat de totale huisvesting op orde is, inclusief de zaken als het binnenklimaat, receptiediensten, wagenpark, schoonmaak en het bedrijfsrestaurant,” vertelt Keijzer. In feite is dat wat facilitair management inhoudt, maar Keijzer trekt het nog net iets verder door: “We zorgen ervoor dat er een optimale gastvrije omgeving is voor al onze collega’s om onze klanten tevreden te stellen; veel gaat langs de lat van goede hospitality,” het vakgebied waar Keijzer zelf zijn eerste carrièrestappen zette.

DCMR is wat dat aan gaat een heel ander type organisatie, hoewel de rode draad qua werkzaamheden voor Keijzer hetzelfde is: dienstverlening in combinatie met management. Hij werkte onder meer bij de politie en het Oogziekenhuis Rotterdam in vergelijkbare rollen en is nu al 13 jaar voor iedereen binnen DCMR een bekend aanspreekpunt.

Sinds 2012 werkt hij met het CfPB samen: “We vestigden ons in 2010 in ons huidige pand en kwamen er twee jaar later achter dat we er onze draai niet in konden vinden. In plaats van zelf het wiel uit te vinden, besloten we om er wetenschappelijk onderzoek naar te laten doen door het Center for People and Buildings. Om de vraag achter de vraag te beantwoorden: wat drijft mensen in hun werk? Dankzij een WODI-onderzoek ontdekten we dat de inhoud voor veel van onze werknemers belangrijker is dan de financiële impuls. Dat de ligging van het gebouw aansprekend is en de natuurlijke lichtinval bevorderlijk voor het werk. Tegelijk bleken het binnenklimaat, de akoestiek en ICT-voorzieningen dissatisfiers. We kregen al snel mandaat om die zaken op te pakken omdat we dankzij dit breed gedragen onderzoek iedereen erbij betrokken hadden. Het was geen managementfeestje. De uitkomsten hielpen ons het beleid uit te voeren zoals we dat nu nog doen, met steeds weer verbeteringen op veel punten. ICT is met name aanmerkelijk verbeterd, ook mede dankzij Covid.”

Goede communicatie en een open herberg

Twee jaar geleden sloot het kantoor van DCMR, net als alle kantoren in Nederland, rigoureus de deuren vanwege de lockdown. “Dat was voor velen een shock, want het was bij ons not done om thuis te werken. Bij managers’ gratie mocht het een dag per week, maar daar was schriftelijke toestemming voor nodig na een onderbouwde aanvraag. En nu gingen we alle 600! We hadden het geluk dat we – dankzij de vooruitziende blik en het daadkrachtige handelen van ICT – in sneltreinvaart honderden laptops konden uitdelen. Alles wat nodig was om thuis te kunnen werken, werd opgezet; stoelen, beeldschermen, verbindingen, noem maar op. Een werkgroep werd in het leven geroepen om de transitie handen en voeten te geven, met daarin alle disciplines: Communicatie, ICT, HRM, FM en OR. We kijken met trots terug op deze periode. De reden dat het zo goed georganiseerd kon worden heeft alles te maken met communicatie. En de belofte aan iedereen dat de herberg altijd open was voor mensen die thuis niet goed konden werken, om welke reden dan ook.”

Maatwerk hybride werken is nodig

Ook waren er uitdagingen, met name voor managers. “Zij moesten wel in contact blijven met hun medewerkers, dat geldt nu nog steeds. Want als ze uit het oog zijn, kan het ook betekenen dat ze vereenzamen, uit beeld verdwijnen. We willen weten welke afspraken er gemaakt zijn om de verbinding met elkaar en de organisatie te houden. Dat hierin maatwerk nodig is, is logisch, je kunt afdelingen, teams en individuen niet met elkaar vergelijken. Zo heb ik ook een medewerker die slechts eens in de twee weken een dag op kantoor is, vanwege de lange reistijd. Zij heeft een taak die zich daarvoor leent en ik heb er vertrouwen in dat ze het op afstand kan uitvoeren.”

‘Sociale verbondenheid belangrijker dan ooit’

Vertrouwen, dat is een term die veel langskomt in het gesprek dat Schlangen met Keijzer heeft, op het zonnige buitenterras van DCMR. “De rol van een leidinggevende hangt veel samen met het geven en krijgen van vertrouwen,” stelt Keijzer. “Ik zou willen zeggen dat het om vier V’s draait: vrijheid, vertrouwen, verantwoordelijkheid, verbinding. Zoals je ziet zijn dit competenties die je kunt groeperen onder soft skills, iets waar naar mijn mening meer op gestuurd moet worden in deze veranderende wereld, waarin werk in transitie is. De sociale verbondenheid is nu meer dan ooit belangrijk. Ook organiseren we afdelingsdagen, zodat afdelingen elkaar in ieder geval kunnen ontmoeten, weg van hun Teams-schermen. Want eerlijk gezegd zijn er nu nog steeds collega’s die elkaar niet zien, meer dan een jaar na Covid. Ik had verwacht dat we weer terug zouden gaan naar hoe het was, maar thuiswerken is niet meer terug te draaien. Sterker nog, het is vaak een belangrijke arbeidsvoorwaarde voor nieuw personeel.”  


 

De kameel van de week (di/do) en van sturend leiderschap naar dienend leiderschap

En ook die verandering van mindset bij de nieuwe aanwas van kenniswerkers zorgt voor consequenties, blijkt ook uit onderzoek van het CfPB. Keijzer beaamt dat: “Ik zie helaas dat werknemers kiezen voor de dinsdagen en donderdagen om naar kantoor te komen. Dat roept de vraag op of we naar een vierdaagse werkweek moeten gaan. Het bedrijfsrestaurant is al op de vrijdag dicht, omdat we op die dag gemiddeld slechts 10% bezettingsgraad hebben. Zelf ben ik van mening dat leidinggevenden hier gewoon moeten zijn, minstens drie dagen en in ieder geval meer dan hun werknemers. We zitten met elkaar echt nog in de vormingsfase als het gaat om hybride werken. Zo is de rol van het management aan verandering onderhevig; het verschuift meer naar coachend en dienend leiderschap. Iets wat ook de nieuwe generatie lijkt te verwachten.”


Hoe zit het met de kwaliteit van het werk?

Nog een facet dat eveneens nu door het CfPB onderzocht wordt in een verdiepend onderzoek in het programma Werk in Transitie, is die van de kwaliteit van het werk. “Ik denk dat medewerkers minder zichtbaar en bereikbaar zijn door de fysieke afstand. Ook denk ik dat er zorgen zijn over de mate waarin leidinggevenden zicht hebben en invloed uitoefenen op de kwaliteit van het werk.” Of dit ook daadwerkelijk DCMR-breed zo wordt ervaren, wordt in een volgend verdiepend onderzoek door het CfPB nader onderzocht. Op de vraag of hybride werken impact heeft op de organisatiedoelstellingen, zegt Keijzer: “Daar is het nog vroeg voor. De duurzaamheidsvoordelen van het thuiswerken wegen nog altijd meer op; als milieubewuste organisatie past deze werkvorm bij ons.”

In het gesprek dat Schlangen met Keijzer heeft, worden de kenmerkende eigenschappen van deze leidinggevende zichtbaar. Hij is nieuwsgierig en eigenzinnig, kijkt altijd met een creatieve blik naar mogelijke oplossingen en vindt communicatie een van de belangrijkste smeermiddelen voor het kunnen faciliteren van een optimale werkomgeving.

Vijf tips aan leidinggevenden van René Keijzer:

  1. Ga je de hele dag in digitale calls, kom dan niet naar kantoor, hier moet je zijn om samen te werken met collega’s;
  2. Sluit je zelf niet op in een kantoor, maar zorg voor verbinding, ga interactie aan met je team en/of andere afdelingen;
  3. Schuif eens bij anderen aan tafel tijdens de lunch;
  4. Kom een keer vroeg (of op een andere dag) naar kantoor en stel je open voor andere collega’s die je dan treft;
  5. Geef ruimte aan kwetsbaarheid, zowel voor jezelf als voor anderen, het geeft vaak inzichten en meer begrip.

Vier essentiele competenties voor leiderschap in de hybride wereld volgens René Keijzer:

  1. Sociale vaardigheden
  2. Luisteren. Écht luisteren
  3. Omgevingsbewustzijn
  4. Vertrouwen geven aan je werknemers

Over DCMR Milieudienst Rijnmond

  • DCMR werkt aan een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving in het meest bedrijvige en dichtbevolkte gebied van Nederland.
  • DCMR verleent vergunningen, controleert bedrijven, bewaakt de milieukwaliteit en geeft advies. Dit doet DCMR in opdracht van dertien gemeenten en de provincies Zuid-Holland en Zeeland.
  • Ruim 600 professionals van DCMR zetten zich in voor de 1,2 miljoen inwoners en 26.000 bedrijven in het werkgebied (van horecalocaties tot grotere risicobedrijven zoals Shell).
  • Het hoofdkantoor is gevestigd in Schiedam, direct langs de snelweg en tegenover een NS- en metrostation.
  • Het bedrijf is zeer milieubewust; zo geeft het maar liefst €0,21 kilometervergoeding wanneer werknemers te voet op of de fiets naar het werk komen.
  • Hybride werken is inmiddels de norm en de kantoortijden zijn ruim: 06.30 – 20.00 uur.

Lees hier het gesprek dat Jacqueline Schlangen had met Richard Helmus (VGZ): "Werkomgeving meer dan ooit cruciaal voor verbinden mens, teams en organisatie"

Credits: 
Tekst: Barbara van Baarel
Foto DCMR exterieur en foto DCMR collega's: DCMR
Foto René Keijzer: Barbara van Baarsel

Contactpersoon

Barbara van Baarsel

Barbara van Baarsel

Marketing Communications / Int. Journalistiek