Moderne labels of gezond verstand
25 september 2009
In de workshop ‘het nieuwe werken, vastgoed en mobiliteit’ (2e nationale Mobiliteitscongres) die 8 september plaatsvond heeft Wim Pullen uit de doeken gedaan hoe hij tegen Het Nieuwe Werken aankijkt. In zijn boek ‘Het Nieuwe Werken’ omschrijft Dik Bijl dit fenomeen als volgt:
“Het Nieuwe Werken is een visie om werk efficiënter maar ook plezieriger te maken voor zowel de organisatie als de medewerker; die visie wordt gerealiseerd door die medewerker centraal te stellen en hem - binnen bepaalde grenzen – de ruimte en vrijheid te geven in hoe hij werkt, wanneer hij werkt, waarmee hij werkt en met wie hij werkt.”
Oude wijn in nieuwe zakken?
Wim Pullen bespeurt veel gelijkenis met managementtheorieën en visies uit de jaren tachtig waarin de medewerker ook centraal werd gesteld. Herinnert u zich ‘In Search of Excellence’, MANS (Management en Arbeid Nieuwe Stijl) en Total Quality Management nog? Uit die periode stamt de aandacht voor telewerken. Ook de aandacht voor efficiënt ruimtegebruik op kantoor groeide vanaf die tijd. Of Het Nieuwe Werken de beloofde productiviteitswinst gaat opleveren moet Wim nog zien. Het Nieuwe Werken kan als we meer onderweg zijn en meer gaan thuis-/telewerken wel leiden tot een nog lagere gemiddelde kantoorbezetting. Die ligt nu al onder de 50% in ons land. Dat kan een impuls geven aan het werkplekdelen en leiden tot lagere huisvestingskosten voor organisaties.
De boodschap was: Staar je niet blind op een hype maar kijk met gezond verstand en los van alle mooi gelabelde visie naar je strategie en de inzet van je bedrijfsmiddelen.
Klik hier voor een verslag van de workshop en hier voor de presentatie van Wim.