Met de fiets naar het werk
23 mei 2019
Vandaag, donderdag 23 mei is het 'Fiets-naar-je Werk-Dag-2019'. Deze dag beoogt op een laagdrempelige manier kennis te maken met de fiets als vervoermiddel naar het werk. De doelstelling is dan ook om op deze dag zoveel mogelijk werknemers op de fiets naar het werk te laten komen.
Marion Beijer, onderzoeker bij het CfPB
Zelf probeer ik altijd op de fiets naar het werk te gaan. Ons kantoor staat op de campus van de TUDelft en zoals in veel studentensteden zijn we hier dus gewend aan veel fietsers. Brede fietspaden en voldoende (beveiligde) stallingen. Maar in de huisvestingsonderzoeken die ik in de afgelopen jaren heb verricht, blijkt het niet voor alle fietsers naar kantoor even gemakkelijk wordt gemaakt. En als je de klachten van de fietsers goed bekijkt, lijken ze behoorlijk op de veelgehoorde klachten in het kantoor zelf!
Fietsenstalling is net een werkplek
Hoewel iedereen het vrij logisch vindt, dat er niet voor iedere medewerker een stallingsplek is, lijkt het er soms op dat het aantal mensen dat met de fiets naar kantoor komt niet goed wordt ingeschat. Zeker bij grote kantoren in de grote steden, willen veel mensen graag op de (ov-)fiets naar het werk komen. Ben je vroeg, dan kan je vaak nog wel een (mooie) plek vinden in de stalling. Maar als je één van de laatkomers bent, dan leidt dat nogal eens tot frustratie. In een ruimte waar al veel fietsen staan raken sturen of handremkabels in elkaar verstrengeld en geeft het moeilijkheden om een extra slot om de fiets te doen.
Naast het tekort aan plekken voor fietsen, kan het ook schorten aan de kwaliteit van de plekken. Net als in het kantoor lijken niet alle plekken even geschikt voor de fietsen en zijn niet alle plekken door iedereen te gebruiken. Denk hierbij een fietsen met functionele uitbreidingen: grote manden, bakfietsen, kinderzitjes, fietstassen etc. . Het gemiddelde fietsenrek is niet uitgelegd op de breedte van de hedendaagse fietsen. Kortom er is een mismatch tussen vraag en aanbod.
Voel je welkom (of niet)?
Fietsers voelen zich door de krapte in de fietsenstalling dan ook niet altijd welkom. Waar organisaties zeggen juist te stimuleren om met de fiets naar kantoor te komen, zie je gebeuren dat er in de fietsenstalling zelf een ontmoedigingsbeleid lijkt te zijn. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Belemmeringen die medewerkers in onze onderzoeken noemen zijn een slecht verlichte stalling, zware toegangsdeuren, een tekort aan oplaadpunten voor de e-bike, een tekort aan lockers voor het opslaan van natte (regen)kleding, tekort aan douches of vlak voor binnenkomst de rookruimte moeten doorkruisen. In het kader van het promoten van een gezonde levensstijl lijkt hier nog wel enige winst te behalen!
Al met al is er net als in de kantoren zelf, in de beleving van de naar-kantoor-fietsers nog veel te verbeteren! Mocht u in uw organisatie de Fiets-naar-je-werk-dag ondersteunen, controleer dan vandaag nog of u als werkgever in uw geloofwaardigheid wordt aangetast door de fietsenstallingspraktijk.. Extra (brede) fietsenrekken en een vriendelijke toegang en wie weet blijft het voor velen niet bij deze ene fiets-naar-je-werk-dag!
En heeft je fiets dan eenmaal een plekje, dan hoop je dat er voor jouzelf ook nog een passende (flex)plek is. Diversiteit van werkplekken draagt bij aan een goed gevoel over je productiviteit
Marion Beijer, Delft 20 mei 2019