Innovation on the edge
17 juli 2014
Workplace Strategy Summit, Reading UK, 8-10 juni 2014
Op het scherpst van de snede
Op het scherpst van de snede, daar is de innovatie. Dat klinkt goed. En nog wel in een topontmoeting (summit) over werkplekstrategie. Wie zijn daar, waar gaat het over en gebeurt er iets innovatiefs? Het antwoord op de laatste vraag is ja en nee.
Deze conferentie, georganiseerd door de IFMA Foundation, bracht bijna 200 wetenschappers (alle grote namen waren er, behalve Frank Duffy, die was wegens familiomstandigheden verhinderd) en praktijkmensen bij elkaar tijdens de pinksterdagen. Het was inspirerend en ontnuchterend.
Structured inquiry
Frank Becker, werkplek-goeroe en hoogleraar zei: “Werkplekonderzoek verdient structured inquiry, goed je gegevens verzamelen en laten zien wat werkt, of wat niet werkt". Refererend aan fancy hoofdkantoren van Google, Facebook en andere stijliconen voegde hij daaraan toe: ”Lots of anecdotes, lots of stories, lots of hype. Little actual performance data! Thousands of dot.com companies with pool tables and cappuccino machines went out of business”.
Klare taal, en in gewoon Nederlands: laat je dus niet in de luren leggen door glimmende hoofdkantoren en ronkende retoriek.
Omdat Frank met pensioen gaat, had hij nog een stevige one-liner: “What do we mean by Performance? More work, higher quality work, more collaboration, increased revenue, more client contracts, higher attraction and less turnover, higher quality hires, more brand recognition….business value not productivity".
Toekomstvoorspellingen kregen we in de vorm van Beckers best guesses:
- Activiteit gebaseerd werken zet door
- Kantoorruimte als statussymbool verdwijnt meer en meer
- Meer aandacht voor gezonde werkplekken
- De stad wordt werkomgeving (past bij nieuwe leefstijlen)
- Bedrijven vragen meer van medewerkers, ze gaan mensen ook meer bieden
- Plaats en plek doen er toe; los van alle technische ontwikkelingen
- Teamwerk neemt toe; gevolgen voor mobiliteit en virtuele samenwerking
- Bedrijf en burger ruilen ‘resources’ uit
- Bedrijven specialiseren; producten maken op 1 productielijn voor verschillend leveranciers.
Snelle groei third places
Er werden door DeskMag opmerkelijke cijfers gepresenteerd over de groei van “third places”, de tijdelijke werkplekken:
• Aantal locaties in 2011: 703
• Aantal in 2014: 4.380
• Aantal leden: 2011: 23.900
• Aantal in 2014: 206.700