Hoe overleef je als manager de overgang naar een kantoortuin?
21 juni 2011
Afgelopen zaterdag werd het volgende dilemma behandeld in de rubriek 'Ervaren en Deskundig' in het Financieele Dagblad:
Ik ben directeur van een groot bedrijf. We zijn net verhuisd en omdat er veel parttime of bij de klant wordt gewerkt hebben we gekozen voor de zogenaamde 'open-floor'-oplossing. Niemand heeft een eigen kantoor of bureau. Zelfs ik niet. Nu zit ik in de herrie en alles wat ik zeg wordt gehoord door mijn omgeving. Ik vraag me af of ik er ooit aan zal wennen. Heeft iemand tips?
Wim Pullen was een van de inzenders. Hij gaf de volgende reactie:
"Na twintig jaar een eigen kantoor lijkt het me ook wel wennen. Iedereen op één werkvloer maakt je bewust van wat er allemaal gebeurt. Je hoort en ziet veel. Dat is een voordeel. Verlies van concentratie en gebrekkige privacy zijn nadelen. Dan de tips: dat hangt er vanaf: Wordt je het meest gestoord door herrie of door zichtbare bewegingen om je heen, of is vooral het gebrek aan privacy lastig? Klinkt cliché, maar je kunt ontsnappen door vaker thuis te werken. Verder rustige zones definiëren, aparte plekken om te bellen of om gasten te ontvangen, akoestisch plaatmateriaal in kasten en plafonds. Werken in een open werkomgeving met het team bespreken, elkaar aanspreken op storend gedrag. Oordoppen in of koptelefoon op. Of toch maar een eigen plek voor het management, dat vinden medewerkers vaak ook gewoon prettig!"
Klik hier voor de rubriek met alle reacties.