Ontwerp dé werkplek van de toekomst
14 juli 2020
Vaktijdschrift De Architect organiseert in samenwerking met meubelleverancier Lensvelt de prijsvraag ‘Ontwerp dé werkplek van de toekomst’. Wim Pullen, directeur van het Center for People and Buildings (CfPB), is een van de juryleden.
Het doel van de prijs vraag is het genereren van kansrijke en innovatieve ideeën voor de werkplek van de toekomst. Dat doel raakt aan de focus van het CfPB: het ontwikkelen en delen van kennis omtrent de mens en de werkomgeving. Zeker in de huidige periode is dit van groot belang. Want door de coronacrisis staat het kantoor ter discussie.
Wetenschappelijk onderzoek.
Het CfPB voert samen met Aestate, TU Delft en TU Eindhoven momenteel een groot wetenschappelijk onderzoek uit naar de wijze waarop kantoorwerkers reageren op de periode van gedwongen thuiswerken. Doel van het onderzoek ‘We Werken Thuis’ is om bloot te leggen waar de voor- en nadelen van thuiswerken precies zitten, en wat dit in de toekomst betekent voor kantoorhoudende organisaties.
Ook het jurylidmaatschap bij de ontwerpwedstrijd ‘Ontwerp dé werkplek van de toekomst’ past goed bij het CfPB. De initiatiefnemers willen met de prijsvraag ontwerpers uitdagen om te komen met gedurfde, praktische en realiseerbare voorstellen voor de werkplek op kantoor, thuis of onderweg, op korte en lange termijn. “Een goede werkplek kan alleen gerealiseerd kan worden vanuit een multidisciplinaire insteek”, zegt Wim Pullen. “Als onafhankelijk wetenschappelijk kenniscentrum zijn we zeer geïnteresseerd in vernieuwende bijdragen vanuit ontwerpers. Daarom neem ik graag zitting in de jury.”
Feestelijke prijsuitreiking
Behalve Wim Pullen bestaat de jury uit Harm Tilman (De Architect, voorzitter), Maarten Jamin (Spaces), Claudia Linders (Atelier Claudia Linders, Stadscuratorium Amsterdam, GROEI) en Hans Lensvelt (Lensvelt). Inzendingen dienen te worden ingestuurd voor maandag 3 augustus 2020. De jury vergadert 27 augustus 2020 en maakt daarna de nominaties bekend op dearchitect.nl. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de feestelijke prijsuitreiking op donderdag 24 september in Amsterdam. De winnaar krijgt een crossmediale campagne ter waarde van € 12.500 en twee unieke Maarten Baas stoelen.