Center for People and Buildings

U bent hier: >>>Leren in de culinaire R&D

Leren in de culinaire R&D

9 augustus 2018

Leren in de culinaire R&D

Zomercolumn #8 in een reeks van 9 naar aanleiding van het Facto boekje “de Werkplek in 2030”. Ik schreef daar zelf een stukje voor; de afgelopen dagen verschenen van mijn hand een paar blogs met associaties of kanttekeningen bij de stukjes die mede-auteurs schreven. Vandaag mijmer ik over de inzending van Bruno Cointepas.

Door mensen centraal te stellen ontwikkelt FM zich

Kort en krachtig, met heldere statements weet Bruno me aan het denken te zetten. Waarover is dat, wie is hij en waar brengt het vrij associëren met zijn gedachten me?

  • “Maximaliseer de ervaring van de medewerkers
  • “FM’ers moeten dichter naar de medewerkers kunnen bewegen
  • “De Facility Manager zal zijn of haar services moeten inzetten om de werkomgeving te ontwerpen en managen volgens de wensen van de gebruikers, niet andersom.

Duidelijk taal van  Bruno en ik ben het zeer eens met hem. Het gaat om de mensen en dan pas om de werkplek of om de gebouwen.

Culinary R&D of je eigen boterhammen mee?

Boven zijn CV (zie de linkje bij Bruno's naam) staat dit mooie rijtje “Dining experiences, knowledge sharing, culinary R&D consulting, brand building”. Als onderzoeker trok de term Culinary R&D mijn aandacht en ik ben -  terwijl ik thuis aan de ontbijttafel zat - gaan zoeken. Zou er ook zoiets zijn als Breakfast R&D? Of culinair ontbijten? Waarschijnlijk wel: Ontbijt is je belangrijkste maaltijd, gezonde ontbijt-smoothies, ontbijten met champagne en kaviaar et cetera.

Wat rommelen met deze zoekterm brengt me o.a. bij vacatures voor Chefs; goed betaalde banen!  En in de wetenschappelijke literatuur viel mijn oog op iets wat Bruno combineert: kennisdelen, onderzoeken en adviseren. Het is een artikel uit 2018 in de Academy of Management[1] Proceedings met de hoogdravende titel: “Inadvertent Tacit Knowledge Transfer Through Work Routines In Innovation Teams” van auteur Vaughn Tan. Hij schrijft hoe tussen mensen verborgen kennis -onbedoeld- wordt overgedragen.  Zijn basis is het observeren van 5 culinaire R&D top teams uit Europa en de USA. Ik kan me een slechtere omgeving voorstellen om je veldwerk in te doen. Maar wie weet viel het tegen, en was het leren in de culinaire sector, en toch je eigen boterhammen meenemen? Dat lijkt me net zoiets als naar kantoor gaan en geen ‘maximale’ facilitaire ervaring te hebben?

Al werkende wijs worden

Tan beschrijft vanuit de culinaire R&D drie manieren van leren via feedback, en daar hebben we in FM ook wat aan:

  • Group (vs individual) feedback sessions;
  • Use of concrete exemplars (vs abstract concepts) in feedback;  
  • Outcome-focused (vs process- focused) feedback;

Bruno stelt “De Facility Manager zoals we die nu kennen zal in 2030 niet meer bestaan”, ontwikkelen moet dus! Als je nu een leergierige Facility Manager bent (), dan heb je wat aan het artikel van Tan. Hij ontwikkelt een methode van individueel leren tijdens routinematig werk door zogenaamde test-feedback-update cycles. Dat is niet slapend rijk worden, maar wel werkend wijs worden. Hoe je het ook bekijkt: de culinaire wereld en FM hebben wel wat met elkaar. Mooi dat ze ook elkaar verder kunnen helpen op weg naar de Werkplek in 2030.

 

[1] The Academy of Management dateert uit 1936 en brengt organisatie- en managementwetenschappers bij elkaar. Er zijn 20000 leden en een keur aan tijdschriften met inspirerende artikelen