CfPB-Publicatie: Drukte op kantoor? Een kwestie van perspectief!
September 2024 | Gijs Brouwers; Maaike Niekel; Anca Gosselink; Henk-Jan Hoekjen; Jacqueline Schlangen
Download de CfPB-Publicatie over drukte-ervaringen
Wanneer is een kantoor te druk? Bij het ontwerpen en beheren van werkplekken worden vaak normen voor vierkante meters per persoon en de gemiddelde bezetting gebruikt om de juiste verhouding tussen het aantal werknemers en de beschikbare werkruimte te bepalen. In de nieuwe publicatie 'Druk op kantoor? Een kwestie van perspectief!' tonen we aan dat er nog meer factoren zijn die drukte-ervaringen bepalen. Organisaties kunnen deze inzichten gebruiken om de beleving te beïnvloeden en aangename kantoren te creëren, ook bij hoge bezettingen.
'Je kunt geen oplossing vinden voor een probleem dat je niet begrijpt.'
Met de publicatie 'Drukte op kantoor' willen we organisaties inspireren om vanuit een mensgericht perspectief naar het onderwerp ‘drukte in de werkomgeving’ te kijken. Eigenlijk weten we al sinds de jaren '70 dat de werkplekbezetting (= de verhouding tussen het aantal aanwezige medewerkers en het totaal aantal werkplekken) niet allesbepalend is voor de drukte die ervaren wordt door gebruikers van een werkruimte. In de praktijk – en in onderzoek – wordt dit inzicht echter niet altijd voldoende op waarde geschat. Een 'te druk' kantoor leidt vaak tot metingen van de bezetting, waarna conclusies worden getrokken. Maar hierbij wordt geen rekening gehouden met drukte-ervaringen van gebruikers. Terwijl deze subjectieve ervaringen eveneens een belangrijk onderdeel van het probleem vormen.
Als gevolg van de structurele invoering van hybride werken binnen veel organisaties is er op piekdagen - veelal de dinsdag en de donderdag - sprake van grotere drukte. Wanneer medewerkers klagen over te grote drukte moeten organisaties zich afvragen: waarom ervaren medewerkers drukte op kantoor? En daarbij is het dus van belang om verder te kijken dan alleen de werkplekbezetting. In de publicatie ‘Drukte op kantoor’ laten we zien welke factoren nog meer van invloed zijn op de drukte-beleving van gebruikers van kantooromgevingen. Hiermee bieden we organisaties handvatten om werkomgevingen te creëren die als aangenaam ervaren worden, ook op de dagen waarop er veel mensen op kantoor zijn.