Column Hybride inwerken
5 october 2021
Daar zat ik dan, thuis achter mijn laptop. Op de tweede dag van mijn start als nieuwe directeur van het Center for People and Buildings. De eerste dag was leuk: op kantoor met het hele team. Een mooie presentatie over 20 jaar CfPB, taartjes en koffie. Daarna heerlijke Italiaanse broodjes, toen nog op gepaste 1,5 meter afstand. Na de lunch kon ik direct aansluiten bij het webinar “Van thuis naar hybride werken”. Interessant! Kortom, de eerste werkdag was een warm bad. De koude douche kwam een dag later. Toen zat ik weer thuis, net als de rest van op kantoor werkend Nederland.
Hoe doe je dat eigenlijk, thuis inwerken? Hoe ga je je nieuwe collega’s leren kennen? Hoe ga je het werkveld in kaart brengen, de dilemma’s opsporen en begrijpen? Om te beginnen maar eens met manlief bespreken wie wanneer in de aparte werkkamer mag zitten, en wie aan het bureau in de zijkamer. Gelukkig hebben we twee plekken in huis waar je (redelijk) goed kan werken. Uit het We Werken Thuis onderzoek van het CfPB, TU Delft, TU Eindhoven en Aestate blijkt dat er ook veel mensen zijn die minder gelukkig zijn wat dat betreft. Leuk, ik heb al direct een aanleiding om dat onderzoek er weer bij te pakken. Ik lees de conclusies nog eens en bekijk het prachtige E-zine dat over het onderzoek gemaakt is.
E-zine van We Werken Thuis.
Gelukkig begint om 13.00 uur het dagelijkse werkoverleg via Teams. Fijn om iedereen te zien, ook al is het tweedimensionaal. In een uurtje bespreken we de dingen die je normaal op kantoor tussendoor doet. Voordeel van deze vorm is dat iedereen op het zelfde moment dezelfde informatie krijgt. Het is een mengelmoes van bijpraten (nieuwtjes, achtergrondinformatie, goed artikel), brainstormen (ik heb een vraag, denk eens mee) en afstemmen (wie is waar mee bezig?). En ook gewoon sociaal: wie heeft er iets leuks gedaan dit weekend? Ook kregen we een digitale rondleiding door de nieuwe woning van een teamlid. Door het vaste ritme leer ik mijn collega’s iedere dag een beetje beter kennen, en zij mij. Ook komen alle onderwerpen en projecten voorbij waar aan gewerkt wordt, zodat ik snel weet wat er speelt, ondanks de afstand. De frequentie – dagelijks, leek me eerst wat veel. Niet bepaald efficiënt, toch? Inmiddels weet ik beter. Als iedereen thuiswerkt, is het een zeer nuttige bezigheid. Het zorgt voor verbinding, wat toch best lastig te organiseren is als er geen plek van samenkomst is. Naast het vaste overleg bellen we elkaar ook voor kortere vragen via Teams, wat ook goed werkt (als je niet de hele dag al zit te videovergaderen).
Samen wandelen zorgt voor verbinding.
Toch is elkaar in het echt zien nog fijner. Dus zijn we wandelend gaan overleggen. Letterlijk samen in beweging zijn, wat dan weer mooi past bij een nieuwe directeur die wat beweging moet organiseren. Een vriendin die voor een Amerikaans bedrijf werkt noemt dat Walk & Talk, iemand anders heeft het over een weeting (ik denk van wandelen en meeting). Kennelijk is het hot! Bij een wandeling met z’n tweeën is het makkelijker om direct persoonlijk contact te hebben dan als je voor het scherm of in een zaaltje op kantoor zit. Zeker een kennismakingswandeling is een aanrader. Iedere wandeling was in de buurt van het thuiskantoor van het teamlid, dus je komt nog eens op nieuwe plekken. De gesprekken verliepen steeds heel verschillend, wat de persoonlijkheden van de teamleden spiegelde. De wandeling ga ik er zeker inhouden, ook straks vanuit kantoor.
De eerste dag was leuk: op kantoor met het hele team. Een mooie presentatie over 20 jaar CfPB.
Dankzij de versoepeling van de corona-maatregelen mogen we nu wat vaker naar kantoor. Ook dat levert nieuwe inzichten en uitdagingen op. We hebben binnen het CfPB besloten dat we onszelf als pilot gaan gebruiken: waar loop je allemaal tegen aan met hybride werken? We zijn namelijk vol in de voorbereiding van een kennisprogramma over hybride werken, als opvolger van We Werken Thuis. Hybride werken, we weten er eigenlijk nauwelijks iets over. Er wordt al veel over geschreven, en veel organisaties willen al nieuwe spullen kopen en vierkante meters afstoten. Maar op basis van welke criteria? Hoe moet je het hybride werken organiseren? Wat betekent het voor een werknemer, wat voor een team, wat voor een organisatie? Kortom: er is veel onderzoekswerk aan de winkel! Op 23 november trappen we af met een symposium: “Voorbij hybride werken”, waar we ook officieel afscheid nemen van mijn voorganger, Wim Pullen. Tegen die tijd is mijn hybride inwerkperiode voorbij. Dan ga ik “gewoon” hybride werken!
Jacqueline Schlangen
Directeur Center for People and Buildings