Home Actueel Hoe hybride werken werkrelaties beïnvloedt

Publicaties
Gijs Brouwers

Hoe hybride werken werkrelaties beïnvloedt

De organisatie van werk 3 minuten leestijd

Werkrelaties zijn essentieel voor het welzijn van medewerkers, de prestaties van teams en het succes van organisaties. Met hybride werken brengen kenniswerkers gemiddeld ongeveer evenveel tijd thuis door als op kantoor. Dit heeft invloed op de relaties tussen collega’s. Dat blijkt uit het proefschrift 'Understanding Co-Worker Relationships in Hybrid Work: Adapting to a Post-COVID-19 Workplace' van Amie van Woudenberg.

Dr. Amie van Woudenberg wijdde haar promotieonderzoek aan de impact van hybride werken op werkrelaties. Het onderzoek toont aan dat de toename van digitale communicatie werkrelaties kan versterken. Tegelijkertijd brengt het verminderde face-to-face contact diverse uitdagingen met zich mee. Organisaties kunnen verschillende strategieën hanteren om werkrelaties binnen een hybride werkomgeving te bevorderen. 

Amie van Woudenberg

“Hoewel thuiswerken de productiviteit op de korte termijn kan verhogen door minder afleidingen en reistijd, kan het de relaties verzwakken die cruciaal zijn voor succes op lange termijn” 

Gemakkelijk digitaal contact 

Medewerkers hebben zich inmiddels aangepast aan hybride werken en hebben hun digitale vaardigheden verder ontwikkeld. Zij blijken goed in staat werkrelaties te onderhouden, ondanks het verminderde face-to-face contact. Daarnaast hebben organisaties digitale communicatie omarmd en bieden zij medewerkers de mogelijkheid  contact te onderhouden via digitale tools zoals MS Teams en WhatsApp. Dit heeft het opbouwen en borgen van relaties met collega’s op verschillende locaties vergemakkelijkt. 

Gebrek aan face-to-face contact   

Tegelijkertijd brengt hybride werken verschillende uitdagingen met zich mee voor werkrelaties. Uit het onderzoek komt naar voren dat het opbouwen van sterke werkrelaties in de hybride werkcontext lastig bleek; nieuwe relaties bleven vaak oppervlakkig. Medewerkers namen op afstand minder snel en gemakkelijk contact op met collega’s. Door de beperkte zichtbaarheid was de drempel om te bellen in plaats van iemand direct aan te spreken hoger. Vooral voor nieuwe medewerkers en collega’s die veel thuiswerken vormde dit een probleem. 

Door hybride werken nam ook het aantal ongeplande ontmoetingen op kantoor af. Na verloop van tijd hadden medewerkers minder banden met collega’s buiten hun directe team of netwerk. Het kennisnetwerk binnen de organisatie is statischer geworden. Daarnaast leidde digitale communicatie vaker tot misinterpretaties, frustraties en conflicten. 

Werkrelaties onderhouden én opbouwen bij hybride werken 

Dr. Amie van Woudenberg benadrukt dat organisaties een balans moeten vinden tussen autonomie en sterke werkrelaties. Op die manier blijft hybride werken zowel op de korte als de lange termijn bevorderlijk voor welzijn en productiviteit. Concreet kunnen organisaties dit bereiken door het nemen van de volgende maatregelen: 

  1. Stimuleer sociale interactie. Regelmatige bijeenkomsten, lunches en sociale evenementen, zowel fysiek als online, zijn essentieel voor het versterken van werkrelaties. 

  1. Maak relatieopbouw onderdeel van de cultuur. Train medewerkers in communicatievaardigheden en stimuleer managers om actief en betekenisvol contact te onderhouden. 

  1. Ondersteun remote workers en nieuwe medewerkers. Zorg voor verbinding en welzijn, met extra aandacht voor nieuwe medewerkers via een goed ‘onboarding’-proces. 

  1. Bevorder communicatie in hybride teams. Stimuleer transparantie en het gebruik van digitale tools om medewerkers verbonden te houden. 

Meer informatie? Lees de volledige dissertatie van dr. Amie van Woudenberg op onze kennisbank.  

 

Dit artikel is geschreven door

Gijs Brouwers

Gijs Brouwers is onderzoeker

Meer over de auteur

Meer artikelen

Naar artikelen overzicht Naar thema “De organisatie van werk”